5 tipov ako si zlepšiť pamäť

Ešte na vysokej škole v rámci semináru Manažérska komunikácia sme si mali pripraviť prezentáciu na tri minúty (osobnú, bez akýchkoľvek pomôcok, teda žiadne powerpointove prezentácie, ktoré by ste povačšinou čítali). Boli sme pritom natáčaní kamerou, aby sme sa potom videli a zhodnotili, čo robíme zle a čo dobre. Poviem Vám, bola to celkom zábava, vidieť seba samého ako gestikulujete alebo ubiehate očami. Moja téma vtedy bola pamäť, čo zaujala nielen mňa, ale aj podľa hodnotení (jedna z tých lepších prezentácií), aj ostatných.

A práve o túto tému sa chcem s Vami podeliť. Keďže to bola veľmi krátka prezentácia a doteraz som si stihla prečítať viacero informácií o tom, ako funguje náš mozog a pamäť, tak som sa rozhodla, že tieto „novosti“ posuniem ďalej. Podnetov pre mňa bolo viacero, napríklad, keď mi moja známa povedala, že teraz si musí dať nápoj z nejakej bylinky, ktorej ani názov nevedela vysloviť, ale bola určená na pamäť a „zaručene“ fungovala (a nebola to gingko biloba, ktorú pozná hádam každý študent) . Taktiež poznáme staré-známe výroky: Ja som už starý, moja pamäť už nefunguje. Áno, nemusí fungovať, ale so starobou to vôbec nesúvisí.

Teraz sa pýtate, naozaj? A ja sa opýtam otázkou, prečo herci majú do vysokého veku (aspon väčšina z nich) dobrú pamäť? Všetko je o tréningu, a keď netrénujete pamäť, tak Vám pomaly taktiež odchádza do svojho dôchodku. Prirovnajmu je svalu, ktorý, keď nie je trénovaný, ochabne. Už vám to isto vŕta v hlave. Tak dobre, ale, ak to nie je starobou a ani tým, že mi to nepáli, čím to je? Iba tréningom? Áno, presne tak a tu je zopár tipov, ako si pomôcť pri lepšom zapamätaní si vecí.

5 zaručených tipov

 

1. Triedenie (Kategórie)

Idete do obchodu a máte si kúpiť tri veci. Určite to poznáte, povedali ste manželovi, nech kúpi rožky, mlieko a syr a prišiel bez syra (či inej potraviny, lebo si za nič na svete nevedel spomenúť na tú poslednú vec, alebo ste mu dali aj papierik so zoznamom, ale mu bolo trápne ho vybrať z vrecka, tak si tiež nespomenul na všetko ). Je to normálne. Ale, ak by si napríklad pri zapamätaní spravil kategórie, napríklad: pečivo – rožky; mliečne výrobky – mlieko, syr, určite by to bolo časom lepšie. Čím viac si budete veci usporadúvať do kategórií, tým sa budú veci ďalej ľahšie pamätať.

2. Myslenie v obrazoch

Povedzme si, že ideme napríklad na dovolenku. Máte si so sebou zobrať jednu šiltovku, dvoje plaviek, trojo ponožiek, jedny dlhé nohavice, šlapky, 5 tričiek, zubnú kefku, zubnú pastu,okuliare. Skúste si tento zoznam prečítať a teraz ho napíšte znova na papier, bez toho, aby ste si ho pozreli. Chýba Vám niečo zo zoznamu? Tak poďme na techniku myslenia v obrazoch. Ak máte zoznam dlhší ako šesť vecí, tak je to na zapamätanie už ťažšie a tu pomôže technika, kedy si pripravíte v mysli poradie. Tu je deväť vecí, čo sme si spísali a môžete si vymyslieť deväť barličiek (čiže pomôcok), ktoré Vám pomôžu si zapamätať akýkoľvek zoznam.

Tak si dajme, že číslo jedna bude strašiak (sám v poli, je iba jeden), číslo dva budú hrdličky (máme v ich mysli dve zaľúbené), číslo tri bude vrana (otočená trojka) , číslo štyri stolička (má štyri nohy), číslo päť (guľa na vysvedčení-čiže päťka), číslo šesť bude kocka (má šesť čísiel), číslo sedem kosák (podoba sedmičky), číslo osem – postavene nekonečno , číslo deväť bude golfová palica (otočená deviatka).

Priradenie k číslam

Tak a teraz zoznam priradím k jednotlivým číslam a vy si následne predstavte v mysli uvedené obrázky:

1. Strašiak má na hlave Vašu šiltovku, ktorú trhajú vtáci zobákom,

2. Každá z hrdličiek má oblečené Vaše plavky a pýšia sa ako pávy, hrdličky hrkútajú na vrchole Mount Everest vo vašich plavkách,

3.Vrana priletela do zimného parku, kde namiesto konárov v snehuliakovi objavila trojo ponožiek. Tieto ponožky mal na sebe snehuliak namiesto rúk, dve na pravej ruky a tretiu na ľavej ruke,

4. Nechali ste si nohavice na stoličke, lenže nie sú pohodené klasicky cez operadlo, ale ste si ich položili tak, ako keby sedeli na stoličke,

5. Predstavte si žiacku knižku, kde svieti veľká päťka a práve Vám na ňu sadla mucha a vy si beriete šľapku a poriadne sa ňou zaháňate ako s mucholapkou.

6. Na každej strane kocky si predstavte jedno vaše tričko, iba číslo šesť zostane číslom, keďže si beriete iba päť tričiek.

7. Kosákom, predstavte si taký miniatúrny, kosíte štetiny zubnej kefky, ktoré lietajú sem a tam,

8. Nekonečne veľa zubnej pasty je vo vašej tube, a keď ju otvoríte a stláčate, stále sa napĺňa, ako keby tam bola stále, je jej nekonečno, až máte kúpeľňu plnú zubnej pasty,

9. S golfovou palicou ste práve namiesto loptičky odpálili svoje slnečné okuliare, ktoré vám náhodou spadli dole pri odpale. Letia ďaleko a vidíte ich ako dopadajú do jazera.

Pozrite si opäť zoznam, a skúste si ho znova napísať pomocou už spomínaných pomôcok. Čísla si môže každý zmeniť na to, čo si lepšie pamätá.

3. Prirovnanie

Aj vy si neviete niekedy zapamätať niekoho meno? Nič nové, však? Trochu trápne je, keď si píšete už telefonický kontakt na danú osobu a je Vám blbé sa spýtať na meno, tak si píšete prvotné prirovnanie, čo vám napadne. Mne sa to už tiež neraz stalo v minulosti a dotyčnú som si namiesto mena uložila podľa prízvuku. Až keď ju raz niekto oslovil menom, tak som si hneď prepísala prezývku na skutočné meno. Aby sme si nemuseli vymýšlať prezývky alebo skryté mená, je tu zopár tipov, ako si ľahšie pamätať mená.

Áno, je to prirovnanie. Napríklad, každý človek má niečo výrazné alebo je menovec niekoho, koho poznáme. Uvediem príklad. Práve som prišla do nového krúžku maľovania a predstavila sa mi pani Helena Fialová (vymyslená situácia). Tak, a tu sa sústredím, aha, Helena, poznám Helenu Vondráčkovú, tak si ju hneď zaradím k nej a Fialová, predstavím si fialovú fialku. Takže ešte raz sa pozriem na pani Helenu, predstavím si pani ako speváčku alebo ako spieva so známou speváčkou a pri tom drží fialové fialky, alebo ich rovno môže podávať známej speváčke. Fantázii sa medze nekladú, takže čím strelenejšie či absurdnejšie prirovnanie vymyslíte, tým lepšie.

4. Príbeh

Ak si chceme zapamätať hocijaké učivo a sú to texty, nie vzorce a podobne, tak si môžeme na ľahšie zapamätanie vymyslieť príbeh. Vezmime si vetu: Nezamestnanosť má stúpajúcu tendenciu. V Prešovskom kraji dosahuje až 20 %, v Nitrianskom kraji až 35 %. (čísla sú vymyslené)

A teraz si ideme vymyslieť k uvedeným vetám príbeh. Opäť zapojíme našu predstavivosť. Spravíme si z toho film. Ide obor-rozprávková bytosť do práce a vyhodí ho vlk. Obor je nezamestnaný a tak ide hore kopcom, kde stretne aj vílu Amálku, princeznú Arabelu a ešte aj Pinochcia. Všetci zostali bez práce a pomaly sa k nim do kopca pridávajú ďalšie rozprávkové bytosti. Kopec sa zvyšuje a zrazu naše bytosti uvidia ceduľu s číslom 20 a nad ceduľou svieti červeným napísané: Prešov, ako tak idú ďalej, zrazu víla Amálka skríkne a neverí vlastným očiam. Na kopci sa objavil Nitriansky hrad a nad ním letí lietadlo s transparentom, na ktorom je napísané krikľavo-ružovou = „ už 35“. Áno, vyzerá to ako bláznivý výplod mojej fantázie, a aj je. Najlepšie príbehy sú tie najšialenejšie, pretože sú najzapamätateľnejšie.

5. Myšlienkové mapy

Kto by už o nich nepočul? A ak nie, tak si napíšeme, čo sú to vlastne tie myšlienkové mapy. Možeme ich označiť ako strom, ktorý sa vetví alebo ho môžeme nazvať aj pavúk, ktorý nám pomáha zorganizovať sa v našich myšlienkach. A v čom spočíva kúzlo myšlienkových máp? Vyberieme si konkrétnu tému, ktorá nás zaujíma a tú napíšeme do stredu, čiže do pavúka (konkrétne, do tela pavúka). Je to naša nosná téma, ktorú sme si vybrali. Nožičky pavúka predstavujú pod-témy, ktorými sa budeme zaoberať v našej vybranej nosnej téme.

Napríklad, vybrali sme si tému: rodina, a na jednotlivých nožičkách budú napríklad členovia rodiny: mama, otec, brat, atď..Tých si zvýrazníme farebne, a ďalej ich rozoberáme. Čiže z nich si spravíme ďalších pavúčikov s ďalšími nožičkami a popisujeme konkrétne veci, čo si chceme zapamätať o osobách, v našom príklade o členoch rodiny. Nezabúdame ani na to, že ich kreslíme farebne. Čím je naša myšlienková mapa farebnejšia, tým je lepšia.

Tajomstvo myšlienkových máp spočíva v prehľadnosti a hlavne v štruktúrovanosti, ktorá je ľahko rozpoznateľná a hlavne zapamätateľná pre náš mozog. Mohli by sme povedať, čím je pavúčik farebnejší, tým je atraktívnejší. Pre tých, čo majú náhodou fóbiu z pavúkov, odporúčam nahradiť slovo pavúk na strom, ktorý sa vetví a podtémy sú jeho plody. Určite poznáte vetu: Je to iba výplod niekoho fantázie, takže aj v tomto kontexte sa Vám to možno bude lepšie pamätať. Odporúčanie: kreslite ručne, nie v programe. Prečo? Pretože ručné písanie zapája aj našu už spomínanú šedú kôru.

Máte nejakú novú tému, čo vás zaujíma a chcete sa ju naučiť? Tak hor sa do kreslenia a nezabudnite dať vedieť, ako sa Vám darilo. Viac o myšlienkových mapách v článku Myšlienkové mapy.